mindfulness & de wetenschap

mindfulness & de wetenschap

De afgelopen 25 jaar is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effectiviteit van mindfulness. Daarin is aangetoond dat mindfulness voor een hogere kwaliteit van het leven zorgt en positieve veranderingen teweegbrengt in het functioneren van mensen.

Hieronder is een korte samenvatting te vinden van belangrijke bevindingen uit een aantal van deze wetenschappelijke onderzoeken. 

Stress en kwaliteit van het leven

Mindfulness vermindert stress, piekeren en angst. De manier waarop iemand zichzelf en de wereld beschouwt en hierop reageert, kan door middel van mindfulness veranderen. Vaak wordt meer zelfcompassie en empathie ervaren. Er worden positieve verbanden gelegd tussen intensiviteit van mindfulnesstrainingen en een afname van stresssymptomen.

Gezond op je werk

Mindfulness kan zorgen voor lagere stressniveaus en vermindering van burn-outs. Training voor werknemers kan zorgen voor blijvende vermindering van stress, vermindering van disfunctionele gedachten, verbetering van slaapkwaliteit en van geestelijk welzijn.


Wil jij jouw mind meer aandacht geven? Meld je dan aan voor een mindfulness & bewustzijn training bij bbb. Bekijk hier de bbb agenda. Voor aanmelden/vragen stuur een bericht naar info@bbbpsychologie.nl
 

Kinderen en opvoeding

Mindfulness wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet als hulpmiddel bij opvoeding. Gemeten onderzoeksresultaten zijn: agressie afname, meer gehoorzaamheid, toename van sociale vaardigheden, blijdschap en bewustzijn. Ook een verbetering in concentratie, meer zelfvertrouwen, minder angsten en meer zelfcontrole worden regelmatig genoemd.

Psychische klachten

Mindfulness is effectief voor mensen met depressie. Bij mensen met een ernstige recidiverende depressie is mindfulness zelfs effectiever dan medicatie en/of reguliere behandeling. Grote groepen mensen met angstproblemen werden door middel van mindfulness van sterke angst- en paniekgevoelens en depressieve klachten afgeholpen.

Cognitief en neurobiologisch functioneren

Hersenactiviteit kan sterk vergroot worden door mindfulness. Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat de aandacht, concentratie, alertheid en cognitieve activiteiten (taken en werkgeheugen) worden verhoogd.